Volgens het SITA baggagereport 2011, een jaarlijks uitgevoerd onderzoek naar de bagage afhandeling binnen de luchtvaartbranche, raken er wereldwijd per uur 3000 stuks bagage kwijt.

Het gebeurt duizenden reizigers per dag. Eenmaal aangekomen op de bestemming, blijkt de bagage niet gearriveerd te zijn. Tijdens de dagen -en soms zelf weken- die volgen is het hopen dat de koffer gelocaliseerd kan worden, zodat deze door de luchtvaartmaatschappij weer aan de eigenaar terug gegeven kan worden. Dagen- tot zelfs wekenlang je koffer kwijt en hem soms zelfs helemaal niet meer terugzien. Hoe heeft het zover kunnen komen?

 

Scenario #1: Routelabel raakt beschadigd of van je koffer verwijderd

Wanneer je je koffer inchecked op de luchthaven, bevestigt de grondstewardess een papieren routelabel aan jouw koffer. Dit label kan scheuren wanneer de beveiliging je bagage controleert, wanneer je koffer bekneld komt te zitten in de bagagekelder of tijdens het handmatig inladen van de bagage in het vliegtuig.

Ook kan er tijdens het afdrukken al iets fout zijn gegaan met het routelabel, waardoor het label onleesbaar is voor de medewerkers op het vliegveld.

Zonder routelabel is het voor de luchtvaartmaatschappij bijna onmogelijk om de bagage terug te brengen bij de eigenaar, tenzij er een bagagelabel aan de koffer is bevestigd.

 

Scenario #2: De streepjescode op het routelabel is komen te vervallen

Wereldwijd gebruiken luchtvaartmaatschappijen en luchthavens  één gemeenschappelijk routelabel systeem, waarmee de streepjescodes geprint worden op het routelabel. Iedere luchtvaartmaatschappij heeft de beschikking over een beperkt aantal streepjescodes. De totale capaciteit aan streepjescoded is verdeeld over de luchtvaartmaatschappijen.

Wanneer een luchtvaartmaatschappij al haar streepjescodes heeft gebruikt, worden de eerst uitgegeven streepjescodes weer opnieuw gebruikt. Afhankelijk van de hoeveelheid koffers die een luchtvaartmaatschappije verwerkt is dit gemiddeld na zo'n 3 dagen. Dit betekent dat de streepjescode die bij het inchecken naar jouw persoonsgegevens verwijst, na zo'n drie dagen naar de gegevens van een andere reiziger verwijst.

Mocht jouw koffer om bepaalde redenen langer dan drie dagen onderweg zijn (bijvoorbeeld omdat hij ergens is blijven staan) dan gaat het routelabel de luchtvaartmaatschappij niet helpen met het terugbrengen van de bagage bij de rechtmatige eigenaar.

 

Scenario #3: Je vergeet je bagage mee te nemen

Je bent in grote haast om de trein te halen bij aankomst, onderweg naar jouw grote liefde aan de andere zijde van het raam of gewoon even vergeten dat je twee koffers hebt ingechecked bij vertrek. Wat de reden ook mogen zijn, je loopt langs de bagageband en verlaat de luchthaven zonder (een van) jouw koffer(s). Je realiseert het je vaak pas weer wanneer je thuis bent en plots persoonlijke eigendommen mist.

 

Scenario #4: Koffer is in het verkeerde vliegtuig geladen

Onbedoeld plaatst een medewerker van de bagage afdeling jouw koffer op de verkeerde bagage wagen. De wagen rijdt vervolgens naar het verkeerde vliegtuig waar jouw koffer keurig wordt ingeladen. Voorzien van het juiste label kan de koffer gelukkig snel weer met jou herenigd worden, zeker wanneer je een goed bagagelabel aan jouw koffer hebt bevestigd.

 

Scenario #5: Verkeerde bestemmingscode

De altijd vriendelijke grondstewardess is even iets teveel gefocussed op het voor jou vinden van een goede plaats aan boord en al glimlachend voert ze per ongeluk een verkeerde locatiecode voor jouw bagage in. Je koffer gaat rechtstreeks naar deze verkeerde bestemming en staat daar kansloos te wachten om door jou opgehaald te worden. Een slim bagagelabel zorgt ervoor dat je snel een bericht ontvang met daarin de locatie van jouw bagage, zodat deze snel weer bij jou afgeleverd kan worden.

© Bagagelabel.nl

Met een Trace Me bagagelabel raakt u uw koffer niet kwijt. Uw koffer is traceerbaar. Wereldwijd, op iedere luchthaven.

Naar ´Trace Me maakt uw bagage traceerbaar´